L’alcalde d’Elx, Carlos González, la regidora de Mobilitat, Esther Díez, i el portaveu de l’Equip de Govern, Héctor Díez, han presentat els onze projectes de mobilitat que l’Ajuntament d’Elx presentarà per a optar al Programa d’ajudes a municipis per a la implantació de zones de baixes emissions i la transformació digital i sostenible del transport urbà, convocades pel Ministeri de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana per a l’exercici 2021, en el marc del Pla de Recuperació, Transformació i Resiliència.
Uns projectes que aquest dimecres dia 29 han sigut aprovats per la Junta de Govern Local i que el dimarts 28 de setembre van ser presentats al Consell Social del municipi i a la Mesa de la Mobilitat.
Tal com ha explicat l’alcalde “es tracta d’una convocatòria que distribuirà mil milions d’euros entre les capitals de província i municipis de més de 50.000 habitants i la finalitat principal dels quals és impulsar la millora de la qualitat d’aire, promoure la transformació sostenible del transport públic col·lectiu i, al mateix temps, impulsar la digitalització de la mobilitat en l’àmbit urbà. En definitiva, es tracta de posar en marxa sistemes de transport urbans atractius, accessibles, eficients i sostenibles, tots ells compartits per aquest Equip de Govern”.
González ha apuntat que aquests onze projectes que presenta l’Ajuntament estan valorats en el seu conjunt en 10,6 milions d’euros, dels quals poden ser subvencionats fins al 90% dels costos, la qual cosa suposa un import màxim subvencionable de 9,7 milions d’euros, per la qual cosa el finançament municipal seria de 1,5 milions d’euros.
Entre les propostes està la implantació d’una zona de baixes emissions, el projecte de renovació de huit autobusos elèctrics, el projecte d’estació de recàrrega per a la flota d’autobusos elèctrics i el projecte de transformació digital i sostenibilitat del transport urbà.
Els onze projectes s’aglutinen en dues línies de sol·licitud diferenciades. La primera d’elles té un pressupost de 6 milions d’euros i engloba cinc propostes. Aquestes són: la implantació i posada en marxa d’una zona de baixes emissions; el projecte de renovació i ampliació de huit autobusos elèctrics de la flota de l’autobusos urbans; projecte d’estació de recàrrega per a la flota d’autobusos elèctrics en l’estació; projecte de transformació digital i sostenibilitat del servei del transport urbà (sistema d’informació oral, projecte de seguretat en el transport…); projecte Bigdata i business intelligence en el transport urbà i digitalització de la gestió de l’Estació d’Autobusos.
La segona sol·licitud inclou cinc projectes complementaris als de la primera línia: el projecte de prioritat semafòrica; projecte d’accessibilitat de parades del servei de bus urbà; projecte infopark; ampliació del sistema de Bicielx i projecte bici segura. Es tracta d’inversions per un valor de 4,6 euros.
“Es tracta d’onze projectes que estan alineats amb el nostre model de ciutat amb l’estratègia Edusi i amb l’objectiu d’aquesta ciutat de ser Capital Verd 2030”, ha indicat l’alcalde qui ha afegit que “aquesta iniciativa està dirigida a modernitzar el transport urbà col·lectiu mitjançant la seua electrificació i la digitalització, tendències per a convertir el nostre transport en un servei menys contaminant, més eficient i més atractiu per als seus usuaris. En definitiva, mesures per a millorar la qualitat de vida dels il·licitans i il·licitanes i per a contribuir a la reactivació econòmica de la ciutat i generar ocupació”.
Per part seua, la regidora de Mobilitat, Esther Díez, ha dit que “portem anys posant en marxa polítiques encaminades a descarbonizar el nostre municipi i reduir les emissions contaminants. El conjunt de les sol·licituds té per objectiu implantar aqueixa zona de baixes emissions, a la qual estem obligats els municipis de més de 50.000 habitants, per a l’any 2023. A més, presentem una bateria de propostes per a ampliar, digitalitzar i fer més ecològic el transport públic i impulsar l’ús de la bicicleta”.
Díez ha explicat que la renovació de la flota d’autobusos amb huit vehicles elèctrics (4 d’ells per a 2023) permetria atendre les recomanacions que fa l’estudi d’autobusos urbans, cas de la creació de la línia I que connectarà la ciutat d’est a oest, la creació d’una línia G inversa, la posada en marxa del transport en el Polígon de Carrús, la millora de la línia H i l’ampliació de les línies E i F per a atendre els nous desenvolupaments urbanístics.
A més, l’electrificació de la planta d’autobusos urbans permetria passar de 46 a 1.200 kw a amperes, i la digitalització del servei del transport elèctric per a facilitar, entre altres coses, el pagament amb el mòbil.
Volem caminar amb pas ferm cap a Elx 2030 i aconseguir aqueixa millora en la qualitat de vida per als nostres veïns i veïnes que és la fi última d’aquestes sol·licituds i les nostres polítiques de mobilitat, assenyala la regidora de Mobilitat.
També està prevista la construcció de nou aparcabicis tancats en tota la ciutat.
La licitació dels projectes ha d’estar iniciada abans del 30 d’abril de 2022 i el 60% de la subvenció ha d’estar adjudicada abans del 30 de novembre de 2022.
Díez ha dit que en la reunió amb el Consell Social no es va plantejar cap oposició al projecte.